For noen år siden fikk jeg det for meg at finanspressen ikke er så flink til å avbilde kvinner i spaltene. I denne sammenheng snakker jeg om de tre avisene jeg leser daglig: Aftenposten (økonomiseksjonen), Finansavisen og Dagens Næringsliv.
Dette var utgangspunktet for et uformelt statistikkprosjekt som jeg da igangsatte. Oppgaven ble å kartlegge hvor stor andel av de presenterte personer i avisen som er kvinner. Hver dag i januar måned i seks år har jeg derfor brukt ti minutter og bladd meg gjennom de tre avisene og talt antall fotos med navngitte menn og kvinner. Resultatet av undersøkelsen har jeg publisert noen ganger i tidsskriftet Magma (utgitt av Econa), sist i nr. 3/3010 under overskriften ”Finanspressens maskuline problem”. Deretter har jeg brukt min egen blogg som publiseringssted. Sist var dette altså for ett år siden under headingen ”When God created man, She was just joking”.
(Blar du nedover i bloggen, finner du den)
(Blar du nedover i bloggen, finner du den)
Daværende leder av Aftenpostens økonomiredaksjon uttalte overfor tidsskriftet
Magma i 2009 at det kan være utfordrende å finne kvinnelige kilder. Det er
enklere å få menn i tale. Men Aftenpostens redaksjon hadde i hvert fall en bevisst
holdning til å benytte kvinnelige kilder. Dette bekreftes som relevant policy av
nåværende leder Kjetil Kolsrud. Dersom de har valget mellom å presentere en
kvinnelig og mannlig kilde i samme sak, velges kvinnen. Han innrømmer at det
kan være vanskelig å finne kvinnelige kilder, men også at årsaken kan være
manglende kreativitet i redaksjonen.
Aftenpostens økonomiseksjon lykkes allikevel relativt godt sammenlignet med DN og Finansavisen,
i det de i år viser litt over 23 % kvinner. Men på grunn av den lave antall sider som økonomiseksjonen
har, utgjør kvinner avbildet i Aftenpostens økonomiseksjon i underkant av 9 %
av det samlede antall avbildede kvinner. 66 % av kvinnene finner du i DN og 26 % i Finansavisen. Med andre ord er det i Dagens Næringsliv du med størst
sannsynlighet finner en kvinne avbildet og navngitt.
![]() |
Gjennomsnittlig antall kvinner og menn i januar måned: Aftenpostens økonomiseksjon 2 kvinner, 6 menn Finansavisen 5 kvinner, 41 menn Dagens Næringsliv 12 kvinner, 48 menn |
Forskjeller i hvordan
avisene presenterer kvinner?
Aftenpostens økonomiseksjon presenterer
ikke generell politikk, slik de to andre avisene gjør. De går derfor ”glipp av”
noen kvinner, siden norsk politikk har en ganske høy kvinneandel.
For øvrig er den tyske forbundskansleren Angela Merkel den hyppigste avbildede politikeren i norsk finanspresse i januar i år.
For øvrig er den tyske forbundskansleren Angela Merkel den hyppigste avbildede politikeren i norsk finanspresse i januar i år.
Jeg tok for meg DN og Finansavisen i to
dager, 24-25. januar hvor DN presenterte 17 kvinner og Finansavisen 9. Dette er
muligens et lite antall å si noe generelt om strukturforskjeller mellom de to
avisene, men noe tar jeg sjansen på å si allikevel.
To personer blir presentert tre ganger:
Lederen for IMF Christine Lagarde
er to ganger i Finansavisen og én i DN. Stjernemegleren Tonje Borthen er tre ganger i DN. Tre
av fire norske kvinnelige politikere finner vi i
Finansavisen. Bare i DN finner vi kvinnelige artikkel- eller
kommentarforfattere. Av 11 ”næringslivsfenomener” med kvinner i fokus som presenteres, er ni av dem
i DN.
Det ser ut som om Finansavisen viser
fram kvinner i internasjonal finansverden og norske kvinnelige politikere litt
hyppigere enn DN.
Dagens Næringsliv er flinkere enn konkurrenten
til å lete fram kvinner involvert i ”bedrift- og saksfenomener” i næringslivet. De to dagene
jeg så nærmere på var dette om investeringer i kraftmarkedet, service i butikker,
bedriftspresentasjoner og stjernemegler. I Finansavisen var det bare ett slikt
oppslag: Om kreftvaksine mot bukspyttkjertelkreft.
DN slipper til kvinnelige artikkel- og
kommentarforfattere hyppigere enn Finansavisen. Alle tre innlegg skrevet av
kvinner de to dagene, finner vi i DN.
Konklusjon og veien videre
Kvinner vinner lederposisjoner sakte men sikkert i næringslivet. I politikken og organisasjoner er styrkeforholdet mellom kvinner og menn i ledende posisjoner jevnere. Hvis kvinners manglende interesse av å la seg intervjue er forklaringen på de (etter min mening) nedslående resultatene jeg har kartlagt, er det å håpe at bildet endrer seg snart. Pressen må forsøke å finne de gode historiene der kvinner er ansvarlige og gi dem spalteplass. Det er å håpe at vi får oppleve flere eksempler à la DN 23. januar da nesten halvparten av personene avbildet i avisen, var kvinner.
Til Aftenposten sier jeg: Stå på. Til DN sier jeg: Gjenta rekorden fra 23.1. Til Finansavisen sier jeg: Våkne opp!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar