onsdag 1. februar 2012

Svikter finanspressen kvinnene?

(Foto DN 23.1 - flutnace)
Ta en titt på illustrasjonen til høyre. Dette er nemlig sjelden vare. Av ni avbildede personer på forsiden av Dagens Næringsliv, er hele sju av dem kvinner. I dette nummeret, mandag 23.1, setter avisen ”rekord”. 43 % av dem som presenteres med navn i fotos i den dagens avis, er kvinner. Saken om høy andel kvinner i ledersjiktet i Statoil Fuel & Retail er imidlertid atypisk for avisen. Den siste dagen i januar var det bare 7 % kvinner i avisen. Gjennomsnittet i hver utgave av DN i hele januar er mye lavere – 20 %. Enda verre er det i Finansavisen hvor bare hver tiende person avbildet er kvinne. Skyldes dette noe ved redaksjonenes måte å tenke og jobbe på, eller at kvinner og menn oppter forskjellig i kontakt med media?

For noen år siden fikk jeg det for meg at finanspressen ikke er så flink til å avbilde kvinner i spaltene. I denne sammenheng snakker jeg om de tre avisene jeg leser daglig: Aftenposten (økonomiseksjonen), Finansavisen og Dagens Næringsliv.

Dette var utgangspunktet for et uformelt statistikkprosjekt som jeg da igangsatte. Oppgaven ble å kartlegge hvor stor andel av de presenterte personer i avisen som er kvinner. Hver dag i januar måned i seks år har jeg derfor brukt ti minutter og bladd meg gjennom de tre avisene og talt antall fotos med navngitte menn og kvinner. Resultatet av undersøkelsen har jeg  publisert noen ganger i tidsskriftet Magma (utgis av Econa), sist i nr. 3/2010 under overskriften ”Finanspressens maskuline problem”. Deretter har jeg brukt min egen blogg som publiseringssted. Sist var dette altså for ett år siden under headingen ”When God created man, She was just joking”.  Hvis du blar nedover i bloggen, finner du den.

Nå skal jeg presentere årets telling. Jeg tar konklusjonen først: Finanspressen presenterer (stadig) få kvinner i sine spalter og fotoillustrasjoner. Det er liten endring fra tidligere. Gjennomsnittlig er omtrent hver sjette person (16,6 %) avbildet og navngitt i de tre avisene, kvinne. Statistikken viser følgende:
Dette viser at omtrent hver tiende person som er navngitt og avbildet i Finansavisen er kvinne. Omtrent dobbelt så hyppig opptrer kvinner i DN og enda mer i Aftenposten. Det har ikke skjedd noen endring i avisene. Aftenpostens økonomiseksjon har få sider, vanligvis 7-8. For en uke siden lå den an til å nå ca. 28 %, men siste i siste uke har kvinnene glimret med sitt fravær i Aftenpostens økonomiseksjon. DN og Finansavisens har som regel 10 ganger flere sider i hvert nummer enn Aftenpostens økonomiseksjon.


Er redaksjonene kvinnefiendtlige?
Jeg tror vel egentlig ikke at redaksjonene er kvinnefiendtlige, men kanskje kvinnelikgyldige. De leter ikke godt nok etter saker der kvinner er involvert (Statoil-eksemplet er glitrende unntak) eller kan uttale seg, de benytter ikke kvinner i bilder der de like gjerne kunne ha brukt kvinner som menn, de går i de vanlige sirklene – og finner menn. Menn som leter etter menn, finner ikke kvinner. Etter at Magma publiserte dette i 2009, fikk jeg æren av å være tema i en redaktørkommentaren  i Finansavisen. Trygve Hegnar avfeide det hele som ”tullete forskning”. Han mente at virkeligheten tilsier at det dukker opp få kvinner i redaksjonens oppmerksomhet. Den viser fram virkeligheten i finansverdenen og næringslivet. Der er det relativt få kvinner å finne, må vite. Alle vet at det fremdeles er få kvinner i næringslivstoppen, men man finner jo kvinner overalt ellers. I organisasjoner. I politikk. Og Dagens Næringsliv og Aftenposten finner dobbelt som hyppig kvinnelige kilder. Min hypotese er derfor at det er litt forskjell på redaksjonene her. 


Det kan se ut som om Finansavisen ikke har definert dette som en relevant problemstilling, mens DN og definitivt Aftenpostens økonomiredaksjon har dette i mente. 
(Foto DN og Finansavisen - flutnace)


(Fortsettelse følger i morgen)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar