(Foto DN 23.1 - flutnace)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhi30Oqx5C1lOyz3y8hvElFMRt34Xqz201RUuRMWOhOyEyTPGLnxDHzqonTFResTLpDGnbGw4v8SfPxO0w-96nBcUSgUfQJaEWRYlMwlnm4hhKKKvi-RRL9gZN7D5jQiKIYtSZi9XsCgo0X/s400/Fra+forsiden+DN+22.1.jpg)
For noen år siden fikk jeg
det for meg at finanspressen ikke er så flink til å avbilde kvinner i spaltene.
I denne sammenheng snakker jeg om de tre avisene jeg leser daglig: Aftenposten
(økonomiseksjonen), Finansavisen og Dagens Næringsliv.
Dette var utgangspunktet for
et uformelt statistikkprosjekt som jeg da igangsatte. Oppgaven ble å kartlegge
hvor stor andel av de presenterte personer i avisen som er kvinner. Hver dag i
januar måned i seks år har jeg derfor brukt ti minutter og bladd meg gjennom de
tre avisene og talt antall fotos med navngitte menn og kvinner. Resultatet av
undersøkelsen har jeg publisert noen
ganger i tidsskriftet Magma (utgis av Econa), sist i nr. 3/2010 under overskriften ”Finanspressens maskuline
problem”. Deretter har jeg brukt min egen blogg som publiseringssted. Sist var
dette altså for ett år siden under headingen ”When God created man, She was
just joking”. Hvis du blar nedover i bloggen, finner du den.
Nå skal jeg presentere årets
telling. Jeg tar konklusjonen først: Finanspressen presenterer (stadig) få
kvinner i sine spalter og fotoillustrasjoner. Det er liten endring fra
tidligere. Gjennomsnittlig er omtrent hver sjette person (16,6 %) avbildet og
navngitt i de tre avisene, kvinne. Statistikken viser følgende:
Er redaksjonene kvinnefiendtlige?
Jeg tror vel egentlig ikke at
redaksjonene er kvinnefiendtlige, men kanskje kvinnelikgyldige. De leter ikke
godt nok etter saker der kvinner er involvert (Statoil-eksemplet er glitrende
unntak) eller kan uttale seg, de benytter ikke kvinner i bilder der de like
gjerne kunne ha brukt kvinner som menn, de går i de vanlige sirklene – og
finner menn. Menn som leter etter menn, finner ikke kvinner. Etter
at Magma publiserte dette i 2009, fikk jeg æren av å være tema i en
redaktørkommentaren i Finansavisen.
Trygve Hegnar avfeide det hele som ”tullete forskning”. Han mente at
virkeligheten tilsier at det dukker opp få kvinner i redaksjonens
oppmerksomhet. Den viser fram virkeligheten i finansverdenen og næringslivet.
Der er det relativt få kvinner å finne, må vite. Alle vet at det fremdeles er
få kvinner i næringslivstoppen, men man finner jo kvinner overalt ellers. I
organisasjoner. I politikk. Og Dagens Næringsliv og Aftenposten finner dobbelt
som hyppig kvinnelige kilder. Min hypotese er derfor at det er litt forskjell
på redaksjonene her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar