torsdag 17. februar 2011

When God created man, She was just joking


Eller finanspressens maskuline problem
(foto: flutnace)
Finansredaktører og –jounalister forstår antakelig spøken i headingen relativt dårlig. For 4 år siden fikk jeg en idé basert på at jeg ofte hadde tenkt at det er relativt få kvinner som ble avbildet med navn i finanspressen – Aftenposten (økonomiseksjon), Dagens Næringsliv og Finansavisen som er de avisene jeg pløyer meg gjennom hver morgen. Idéen ble realisert. I en måned – januar – brukte jeg 10-12 minutter hver morgen på å telle antall menn og antall kvinner som er avbildet i de tre avisene (Aftenposten, bare økonomiseksjon). Så førte jeg statistikk. Da måneden var ferdig, kontaktet jeg Ukeavisen Ledelse og spurte om de var interessert i et innlegg om dette og resultatet av tellingen. Jo da, det var de.
17% kvinneandel
I løpet av januar 2007 talte jeg 3815 personer som var avbildet og navngitt i billedteksten. Av disse var 17 % kvinner, mindre enn hver femte person. Ikke imponerende. Jeg gjorde samme uformelle analyse året etterpå også. Da var kvinneandelen sunket til 15,6 %. Også dette ble publisert i Ukeavisen Ledelse.
Jeg har gjort eksperimentet også i 2009, 2010 og i år. I 2009 og 2010 ble resultatet publisert i Magma – fagtidsskriftet til min fagorganisasjon Econa (tidligere Siviløkonomene). I år publiserer jeg her i egen blogg.
Aftenposten lover bot og bedring
Høyest kvinnesynlighet i fotoillustrasjoner i de tre avisene i 2009 hadde Aftenpostens økonomiseksjon i 2009-tellngen – 25 %. Roar Valderhaug, leder av avisens økonomiredaksjon, kommenterte da resultatet slik:

- Vi har en bevisst holdning til å benytte oss av kvinnelige kilder. Men vårt nivå i denne telleperioden er jeg ikke fornøyd med. Det kan være ufordrende å finne kvinnelige kilder. Den daglige erfaringen fra journalistene er at det på generell basis er enklere å få menn i tale.

De to andre avisene hadde da i tre år svingt rundt 11 % (Finansavisen) og 20 % (Dagens Næringsliv).

Finansavisen kommenterer saken
Finansavisens redaktør Trygve Hegnar beæret meg ved å vie en hel lederkommentar til oppslaget i Magma i 2009. Han syntes dette var en «tøysete» sak. Virkeligheten er slik, skrev han. Det er ikke flere journalistisk interessante kvinner å avbilde. Han syntes min «forskning» var idiotisk.

Som jeg skrev i Magma: Hegnar har rett i at dersom for eksempel BI-professor Torger Reve intervjues om bioenergiselskaper i Norge, er det helt naturlig at dette fortrinnsvis illustreres med et foto av mannen Torger Reve. Men avisene har imidlertid mye annen type stoff å hente. Illustrasjonene behøver ikke alltid låses til ett bestemt kjønn. Et oppslag i Finansavisen 13.1.09 viser at avisen kan hvis den vil. Under «Tema Lederutvikling» var det tre artikler om at lederopplæring ikke er påvirket av finanskrisen. I disse tre artiklene er det avbildet seks personer, hvorav tre er kvinner, altså 50 prosent!
Hvordan finne kvinnene til spaltene
Hvis du leter etter menn, finner du ikke kvinner. Uten å belære redaksjonene om sin redaksjonelle linje er det rimelig å anta at avisredaksjoner vil være på jakt etter hva som kan selge flere aviser for tiden. Da tror jeg at også en balansering av den feminine innslaget i spaltene vil gjøre finanspressen mer interessant. Kvinneandelen i styrer og ledelse er på vei oppover. Dette kan jeg ikke se er reflektert særlig i spaltene i finanspressen. Finnes det interessante historier der kvinner er hovedpersoner, eller at kvinner like naturlig kan illustrere kjønnsnøytrale saker? Kan kvinner utfordres til å skrive leserinnlegg? Kan flere kvinner inviteres inn i fagpanelene som både Aftenposten og DN har? I Norge har vi et stort innslag av aktive kvinnelige politikere og politiske ledere, den gruppen som muligens syns oftest i finanspressen (og enda mer på aktualitetssidene). Innen akademia og forskning er det mange tydelige og aktive kvinner. Det samme er tilfelle innen media og på kultursektoren. Og ikke minst finner vi mange kvinner i organisasjoner og i det offentlige finner som er interessante for den rosa pressen. Min oppfordring er å oppsøke dem og finne de gode historiene der.

Det er også et faktum at omtrent 1/3 av alle pressetalspersoner i bedrifter, organisasjoner og i det offentlige i Norge som pressen synes er flinke, er kvinner (Yankelovich.no - Media Viewpoint Norge).

Hva så i år?
Jeg var bortreist i Canada nesten hele siste halvpart av januar. Derfor er tellingen denne gang gjort i Dagens Næringsliv og Finansavisen, ikke Aftenposten. Den hadde jo høyest kvinneandel i bildene tre år på rad, og har tydeligvis et bevisst forhold til dette, så jeg tok dem ikke med denne gang. Ved å studere de tidligere tellingene, kunne jeg konstatere at akkumulerte resultater etter en halv måneds telling var omtrent identisk med det endelige månedsresultatet. Derfor regner jeg med at telling i perioden 3.1-18.1 kan sammenlignes med foregående års resultater selv om telleperioden var halvparten så lang.
Dagens Næringsliv har omtrent dobbelt så ofte navngitte kvinner i fotoillustrasjoner som Finansavisen. Tallene er nokså uendrede siden de foregående årene. Vi kan altså fastslå at finanspressen fremdeles har et maskulint problem. Trygve Hegnar avbilder seg selv hver dag to ganger i avisen – på forsiden og i kommentaren sin på s.2. Hadde han ikke gjort dette, ville kvinneandelen i avisen vært 11,1 % denne gang.  Litt bedre, men langt fra bra. 
Vi får se hva som vil skje i januar 2012.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar