onsdag 23. november 2011

I pressens ulvefokus

(foto: arrr!)

Pressens ulvefokus = Når nesten hele pressen forfølger en person i en sak, med omtrent samme vinkling, som leder til tap av verdighet og tillit, og noen gang liv.

I løpet av de siste to dagene har FrP stått i fokus pga. en sexsak mellom to av partiets tillitspersoner og en uttalelse med lite empati. Den siste muligens bare en dårlig formulering på direkten under spørretimen på Stortinget. Per Sandberg har i etterkant bedt om unnskyldning for at det han sa kan oppfattes som en beskyldning om at Ap har spilt offerrollen etter 22.7.
Jeg regner med at sexsaken med dette kommer noe mer i bakgrunnen og får mindre oppmerksomhet nå som Sandberg er i fokus. Den er dessuten akkurat henlagt av politiet. Jeg antar vi kan se helt bort i fra at det var en plan fra FrP: Hvordan henlede oppmerksomheten på noe annet - mindre ubehagelig - når de står oppi en virkelig ubehagelig sak.
Rett eller galt, i skrivende stund er denne saken topp på flere av de største avisenes internettsider. Pressen er rask med å bringe fram slike saker. Per Sandberg har dessuten litt erfaring med å være i pressens fokus pga. utenomparlamentariske forhold. Ja, jeg var forresten selv forholdsvis rask med å kvitre om dette, da jeg hørte om innslaget i spørretimen på Stortinget.
I går var det en en ny serie på NRK1 om hvordan noen personer kommer i pressens megafokus, "Overeksponert". I går dreide det seg om da Gerd-Liv Valla kom sterkt i pressens fokus etter at Ingunn Yssen anklaget henne for mobbing på arbeidsplassen. Underveis kom jeg til å tenke på en annen sak, om Tore Tønne som det må kunne sies ble et offer for sterk mediedekning i 2002. Den gang, ble det en del ettertanker etter at Tore Tønne tok sitt eget liv etter en langvarig mediestorm og nyheten om at Økokrim tok ut tiltale i saken. Tore Tønnes verdighet og ære fikk seg en knekk, noe han ikke taklet.
Serien på NRK skal ta for seg flere andre tilfeller der pressens flokkpregede innsats blir beskrevet i noen saker de siste årene. Slik jeg forstår hensikten med denne serien på NRK, skal vi (les pressen) lære hvordan ikke begå feil som kan få alvorlige konsekvenser for dem som kommer i pressens søkelys. Under visse omstendigheter begås det pressefaglige feil, spesielt at pressen blir meget ensrettet og unyansert.
Jeg håper ikke Per Sandberg havner i en slik posisjon. Det fortjener han absolutt ikke, uansett om han av og til virker å ha for lite empati med dem han snakker om.
Hva har jeg lært her: Være mindre rask med å trekke en konklusjon om kvaliteten på en offentlig persons etikk eller moral. Mange norske politikkjournalister kan godt følge meg her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar