mandag 25. oktober 2010

If you pay peanuts, you get monkeys

Jeg har vært megler i Konfliktrådet siden starten for 16 år siden. Den gang var Konfliktrådet kommunalt. I min kommune, Lier, ble dette organisert i et interkommunalt samarbeid mellom kommunene Drammen, Røyken, Hurum, Nedre-Eiker og Lier. Vervet fikk jeg etter søknad og  intervju med sosialsjefen i Lier, lederen av Konfliktrådet og en politimann. Grunnen til at jeg fikk interesse for å bli megler var at jeg har et forholdsvis sterkt sosialt engasjement, og jeg tenkte at et slikt verv ville være interessant og utviklende for meg selv. Her fikk jeg rett. Det har vært lærerikt, til tider morsomt, interessant og engasjerende.
1. januar 2004 ble Konfliktrådet statlig. Det er 22 Konfliktråd i Norge i dag. Mitt har administrasjon i Drammen der det er 2,5 stillinger i administrasjonen.
Lønna elendig
Lønnen var ikke bra. Mener å huske at timehonoraret i starten var litt over 100 kroner. Etter 10 år ble honoraret økt til kr. 130 pr. time, som er uendret siden. I brev fra Konfliktrådets leder Per Andersen til alle meglere i dag får vi vite at årets statsbudsjett ikke gir rom for noen økning av honoraret i 2011. Andersen levner oss litt håp ved at han sier han "skal møte justisministeren 5. november og vil nok en gang benytte anledning til å ta opp situasjonen omkring meglerhonoraret".
Hver sak jeg megler i Konfliktrådet tar i gjennomsnitt totalt 4 timer med å lese sakspapirer/sette seg inn i saken, kontakte partene og avtale tidspunkt og sted for meglingsmøtet samt selve meglingsmøtet. I tillegg får jeg et fast beløp på kr. 80 til å dekke porto (innkallinger), telefon, printblekk, papir o.l. Dessuten dekkes parkeringsutgifter. Derfor sender jeg regning på ca. kr. 600 pr. sak, hvor jeg selvsagt trekkes skatt for honoraret.
Jeg har ennå ikke møtt noen megler som gjør dette motivert av penger. Ikke jeg heller. Men jeg mener at vi bør få lønn som fortjent. Konfliktrådsordningen får mye skryt for tiden, ikke minst er justisministeren fornøyd slik han er å tolke hver gang han uttaler seg om det.
Ikke lønn
Et problem er det at dette ikke er lønn i vanlig forstand for "arbeid", men heller et "honorar" siden vi ikke er ansatt i Konfliktrådet. Å være megler er et oppnevnt offentlig verv. De ansatte i administrasjonen sentralt og lokalt er antakelig alle sammen medlemmer av forskjellige fagforeninger. Lønna er regulert av årets tariffavtaler. Et slikt system har vi meglere overhodet ikke. Vi kan ikke "organisere" oss og kreve tariffavtale. Jeg kunne ha ønsket at mitt forhold til Konfliktrådet var ordnet i avtale mellom Konfliktrådet og Econa (Siviløkonomene) (Akademikerne) hvor jeg er medlem.
Meglerforum
Nylig valgte meglerne allikevel et uformelt styre - Meglerforum - 7 personer fra hele landet som skal arbeide for meglernes interesser og velferd. Det er imidlertid helt opp til Konfliktrådets leder Per Andersen om han vil ta dette forum på alvor eller ei. Foreløpig ser det bra ut, men vi meglere har ingen "tvangsmidler". Vi kan selvsagt trekke oss som meglere. Dette vil neppe mange meglere gjøre. Dertil er vi FOR idealistiske, og vi har andre jobber som dekker behovet for smør på brødet. Det er allikevel å håpe at Konfliktrådets leder vil sørge for at meglerhonoraret i det minste blir indeksregulert. Hvis dette hadde vært tilfelle, skulle meglerhonoraret i dag vært kr. 164* som er 26 % mer enn da det sist ble justert. Jeg tviler på om mange synes 164 kroner timen er spesielt bra, forresten. Noen mener at sammenlignbare statlige verv betales med 300 kroner pr. time.

Det er et stykke igjen.

* Kilde: Meglerforum, basert på beregninger i Forbruker- og administrasjonsdepartementet 

EDIT 11.11.10
Undertegnede har fått flere reaksjoner på dette innlegget fra  andre meglere i Meglernett - meglernes lukkede websider. Noen synes mitt innlegg er veldig pengeorientert, og peker på at meglerne får mye annet igjen for sitt virke som megler. Slike synspunkter deler jeg, men nå var det altså lønna som var i fokus. Konfliktrådets leder Per Andersen har skrevet et innlegg i Meglernett hvor han sier at meglernes honorar burde vært kr. 180/time og at den bør indeksreguleres slik at den justeres hvert år. Hans syn ble presentert for justisminister Knut Storberget 5.11. I dette møtet sa justisministeren bl.a.:
- Det er ikke noe sted i vårt budsjett hvor vi får mer igjen for hver krone enn hos konfliktrådene.  
Mer om dette kan leses på Konfliktrådets websider her. Justisministerens uttalelse er lovende, så vi får se hva som skjer.

EDIT 2.12.10
Den 30.11 fikk vi meglere oversendt fra vår lokale leder en melding sendt av Per Andersen (leder av Konfliktrådet) 29.11 om Justiskomiteens midlertidige innstilling om bedsjettet til Konfliktrådet for 2011. Teksten i denne vitner om at alle politikerne i komiteen er klar over lønnsforholdene for meglere. Det er veldig hyggelige og rosende ord de gir Konfliktyrådet og meglerne. Bare hør her:

Midlertidig innstilling fra Justiskomiteen
  • Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil syne til den gode jobben konfliktråda gjer for å bidra til at konfliktar vert løyst på konstruktive måtar i staden for å bli brakt inn for domstolane, noko som òg bidreg til å førebyggje at unge kjem tidleg inn på ein kriminell løpebane. Fleirtalet syner til Innst. 2 S (2010-2011) der løyvinga til konfliktrådas arbeid blir auka med 2,6 mill. kroner for å sette desse betre i stand til å handtere fleire saker. Styrkinga skal mellom anna gå til auka meklarhonorar og sakshandsamingssystem, herunder naudsynt IKT-verktøy. I utviklinga og bruken av ny meklingsmetodikk er det viktig å rekruttere og behalde gode og kvalifiserte meklarar. Meklarhonoraret er ikkje auka sidan 2004. Også konfliktråda treng formålstenleg IKT-verktøy slik at sakene handterast så effektivt som mogleg og at det blir mogleg å hente ut mellom anna god og rett statistikk.
  • Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre vil berømme konfliktrådene for det samfunnsnyttige arbeidet som gjøres landet rundt. Disse medlemmer har tro på at konfliktrådene spiller en viktig rolle i det forebyggende arbeidet og har en konfliktreduserende effekt i mange situasjoner. Disse medlemmer mener dessuten det er viktig raskt å legge til rette for økt bruk av konfliktråd og stormøter, som supplement og alternativ til ordinær domstolsbehandling. Særlig ved lovbrudd hvor unge er involvert er det viktig med den raske, gode og direkte måten saken kan avgjøres på i et konfliktråd. Konfliktrådenes meglere arbeider i det vesentlige på frivillig basis, med en nær symbolsk godtgjørelse. Disse medlemmer viser til at godtgjørelsen for dette arbeidet har vært uendret siden 2004.


EDIT 17.2.11
Epost fra min leder 19.1:
Gledelig melding fra sekretariatet kom akkurat nå: Meglerhonoraret justeres pr. 1. februar 2011 opp til 175 kroner timen. Engangsrefusjonen pr. meglet sak justeres til kr. 100. Engangsrefusjon pr. tilrettelagt stormøte justeres til kr. 120.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar